تبلیغات
جی تی اسپیریت - تست و بررسی لامبورگینی هوراکان LP580-2
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : بهزاد میر
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جی تی اسپیریت
ماشین شروع به حرکت کرد دوباره تو راهیم، تو جاده ها . تایر چپ ماشین رود خط سفید جاده بود صدای اگزوز تو گوشم فقط می خواستم برم...
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
شنبه 21 فروردین 1395 :: نویسنده : بهزاد میر

باز هم اعصابش به هم ریخت. گاو خشمگین دوباره عنان از کف داد. هوراکان دارد خودش را به درب و دیوار می‌کوبد. ببینید چطور آسفالت را چروک می‌کند؟ ببینید چطور دارد زمین و زمان ر ا به هم می‌دوزد؟ چطور دارد برای رقبا شاخ و شانه می‌کشد؟ چطور دارد خون دوست‌دارانش را در شیشه می‌کند؟ لامبورگینی یاد روزهای جوانی‌اش افتاده است.  بازگشت به ایام پیست و ریس. این یک لامبورگینی عادی نیست. با اینکه یک سوپراسپرت هیولاگونه است ولی اصلاً یک لامبورگینی عادی به نظر نمی‌آید. او، هوراکان 2 محور است. آخرین دست‌پخت جادوگر سنت‌آگاتا....
[http://www.aparat.com/v/lAfTt]
بعد از موفقیت خیره‌کننده دیابلو، لامبورگینی به اندازه‌ای که می‌خواست اعتبار و پول به دست آورد. دیابلو سوپراسپرت بی‌نظیری بود که تمام رکوردهای شرکت را جابجا کرده بود. از قوی‌ترین و حجیم‌ترین پیشرانه تا سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین محصول روی جاده. اما به طرزی غیر قابل باور، شرکت از این همه توجه و پیروزی حس خوبی نداشت. مدیران بلندپایه لامبورگینی دیابلو را عالی اما ناکافی معرفی می‌کردند. واقعیت آن است که در کنار یک‌چنین اژدهایی، شرکت نیاز به محصولی کوچک‌تر با همین خواص وحشی‌گری داشت. شرکت عمیقاً نیاز داشت تا محصولی مانند «میورا» افسانه‌ای تولید کند. حیف که این خودرو دیگر تولید نمی‌شد. راستش دیابلو و تمام تیپ‌هایش بسیار گران بودند. همین بود که شرکت کاری کرد تا مزه لامبوسواری با قیمت تقریباً ارزان‌تر نیز ممکن شود. همین شد که در سال 2003 گالاردوی تاریخ‌ساز آمد. محصولی که به لحاظ ابعاد از مورسیه‌لاگو (جانشین دیابلو در آن زمان) ریزاندام‌تر و پیشرانه‌ای کوچک‌تر داشت. آنچه شرکت دلش می‌خواست، رخ داد. گالاردو با استقبالی بی‌نظیر روبه‌رو شد. به حدی‌که در کمتر از یک دهه با فروش بیش از 14 هزار دستگاه لقب پرفروش‌ترین محصول تاریخ لامبورگینی را از آن خود کرد. در 10 سالی که این خودرو روی خط تولید بود، 43 مدل مختلف روی آن طراحی و تولید شد. سال 2013، سال تلخ لامبورگینی بود. این شرکت بنا به دلایل آینده‌نگرانه مجبور بود که با گالاردو خداحافظی کند. اما تفکر ترسناک این بود که چه چیزی می‌تواند جای او را بگیرد؟  کدام محصول می‌تواند تا این اندازه در ساختار شرکت انقلاب ایجاد کند؟ یک سال بعد در نمایشگاه ژنو سوئیس بود که از جانشین گالاردو رونمایی شد. کوپه‌ای با همان سبک و سیاق ولی با اشتها و خشونتی بیشتر. او هوراکان بود.


هوراکان، همان اونتادور در مقیاسی کوچک‌تر است. با همان چهره رعب‌آور و همان توانمندی‌های حریف‌کش. این خودرو در همان گام اول، میخ را محکم کوبید. با پیشرانه‌ای 2/ 5 لیتری 10 سیلندر Vشکل که 610 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد، حتی از مورسیه‌لاگو خاطره‌انگیز هم قوی‌تر شده بود. یک سوپراسپرت جادویی که با آن سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل به کابوسی دردناک برای مک‌لارن 650S، آئودی R8،‌ مرسدس‌بنز AMG‌ جی‌تی و حتی فراری 458‌ تبدیل شد. هوراکان سال به سال قوی‌تر می‌شد به این امید که بتواند خاطره‌ گالاردو را بار دیگر زنده کند و به همه نشان دهد که یک سر و گردن از برادرش بالاتر است. اما این خودرو رمز موفقیت را گُم کرده بود. اسطوره شدن گالاردو نه به خاطر قدرتش بلکه بیشتر به خاطر خلاقیتش در احترام به دنیای اسپرت‌ها بود. چیزی که هوراکان تصور می‌کرد فقط باید با رشد اعداد و ارقام نشان دهد. تا اینکه سرانجام چندی پیش برگ برنده‌اش را رو کرد. این خودرو با کاهش مهندسی قدرت و سبک‌تر کردن وزن، تمام نیروی خروجی پیشرانه را مثل یک عضلانی آمریکایی به چرخ‌های عقب منتقل کرد.

 این یعنی هوراکان نسخه LP580-2.
قرار نیست این خودرو همه‌‌پسند باشد. اساساً لامبورگینی این محصولش را برای آنهایی زده که در رانندگی تقریباً متبحر هستند. هوراکان دو محور چیزی بیش از استانداردهای معمولی در کنترل‌ اعصاب را طلب می‌کند. بعد از یک دوره جنگ داخلی به منظور ساخت مدل‌های قوی‌تر و سریع‌تر و پر سر و صداتر، لامبو یک بازنگری اساسی در فلسفه خودش داشته است. خودرویی که حالا به جای 610 اسب‌بخار، توانسته از پیشرانه 5.2 لیتری 10 سیلندر Vشکل خود 580 اسب‌بخار نیرو فراهم کند. کاهش توان خروجی، برای پیشرانه این فرصت را فراهم آورد که گشتاور 533 نیوتن‌متری‌اش جولان بیشتری بدهد. با انتقال نیرویی که تنها تمرکزش روی یک دیفرانسیل است، این وسط آن جعبه‌دنده 7 سرعته با فناوری دوکلاچه، نقش خود را به خوبی بازی می‌کند. این خودرو با قیمت پایه 201 هزار دلاری‌اش تنها 40 هزار دلار از LP610-4 ارزان‌تر است. تردیدی نیست که وقتی چهار چرخ روی زمین چنگ می‌زنند، شتاب به طرز فوق‌العاده‌ای افزایش پیدا می‌کند ولی واقعیت آن است که شتاب پدیده‌ای است که تنها در همان چند ثانیه لذت‌بخش است. اما وقتی دو چرخ عقب درگیر نیروی بی‌نظیر پیشرانه شوند، به جای هیجانی زودگذر، شاهد لذتی درونی هستیم. هوراکان تک محور حتی از آئودی R8‌ که حکم همزادش را دارد هم سرتر است. لامبورگینی در روز رونمایی از این خودرو به نکات جالبی اشاره کرد. مثلا اینکه دلیل کاهش قدرت پیشرانه آن بوده اگر حتی ذره‌ای نیرو بیشتر می‌شد، محور عقب دچار هرزگرد می‌شد. این لامبو نیز مثل مدل‌های دیگر خانواده، شامل چند سبک خاص در راهبری خودرو است که با دکمه‌هایی می‌توان انتخابشان کرد. مثلا حالت Strada برای مسیرهای عادی و حالت Corsa برای پیست. اما مزیت اصلی آن آپشنی است به نام Anima. چیزی که روی هیچ لامبورگینی دیگری نیست. با انتخاب این حالت انگار شما یک کرگدن را به جای پیشرانه به عقب خودرو بسته‌اید. همین می‌شود که اگر حداقل شش ماه در کلاس‌های آموزش رانندگی آکادمی لامبورگینی شرکت نکرده باشید، نمی‌توانید از پس آن بربیایید.
آنهایی که شب و روز خودشان را درگیر بازی‌های رایانه‌ای کرده‌اند، خیلی خوب تصدیق می‌کنند تفاوتی بین خودروهای دو محور و تک محور وجود ندارد. واقعیت آن است که حتی قهارترین طراحان بازی نیز نمی‌توانند حس بی‌نظیر یک خودروی پرقدرت RWD را به صورت گرافیکی به تصویر بکشند. یعنی هیچ‌گاه نمی‌شود در بازی نید فور اسپید از نظر پیچیدن و راندن، تفاوتی بین هوراکان دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل حس کرد. اما، اینجا دنیای واقعی است. جایی‌که لامبورگینی خودش را بین هیولاهای فراری، آستون‌مارتین، پورشه و یک دوجین ماسل آمریکایی می‌بیند. حالاست که باید به آن پیشرانه خورجینی‌اش فشار بیاورد تا دور موتور با صدایی دلهره‌آور خودش را به مرز 8500 rpm‌ برساند. شاید پیشرانه ضعیف‌تر شده باشد ولی به موازات این اقدام، وزن بدنه نیز کمتر شده است. کاری که پایداری خودرو را روی لبه بین چسبندگی مرگبار و لغزندگی بیش از حد با استادی تمام نگه داشته است. سال‌ها  بود که کارشناسان توانایی لامبورگینی در شتاب‌گیری مسیرهای مستقیم را ستایش می‌کردند ولی از طرف دیگر خیلی تند و تیز بر عدم توانایی‌اش در عبور از پیچ‌ها انتقاد می‌کردند. حالا با نیروی گریز از مرکزی که پیشرانه عقب قرار گرفته آن به محور عقب منتقل می‌کند، مثل یک کوپه جی‌تی ژاپنی، پیچ‌های U-Turn را کاملا راحت دور می‌زند. این در حالی است که راننده نیازی ندارد که به فرمان بیش از حد فشار وارد کند. در ادامه وقتی با سرعت بالا وارد پیچ می‌شویم، طبیعی است که نگران انحراف ناگهانی از مسیر پیش رو باشیم. اینجاست که هنر آئودی (به عنوان مالک لامبورگینی) ظهور می‌کند و با سیستم‌های کامپیوتری پیچیده‌اش طوری لغزش دیفرانسیل را کنترل می‌کند که انگاری یک خودروی فرمولا در حال عبور از یک پیچ ساده است.


تمام اینها در مقابل تخصص اصلی این خودرو هیچ است؛ دریفت. حرکت با کناره یا چیزی که حرفه‌ای‌ها از آن با عنوان «ساید وِی» یاد می‌کنند، لذتی است که حتی با نیسان اسکای‌لاین دهه 90 هم با این کیفیت ندیده بودیم. با یک فرمان دادن ناگهانی تازه می‌فهمیم که هوراکان تک محور در حرکت از کناره، عملکرد راحت‌تری دارد. آنچه می‌بینیم، فقط یک سوپر اسپرت قدرتمند تک محور ساده نیست. از آنجا‌ که استاندارد این لامبورگینی دو محور بوده، بنا بر این با حذف دیفرانسیل جلو ساختار کلی به هم می‌ریخت. شرکت برای این کار مجبور بود تا توازن وزن را بین دو چرخ عقب و دو چرخ جلو برقرار کند. بلوک پیشرانه از یک سو و مبدل دیفرانسیل از سوی دیگر و حتی خود گیربکس تقریبا‌ 70درصد وزن خودرو  را روی نیمه انتهایی خودرو برده است. کار بزرگ شرکت، شیفت دادن چند سانتی‌متری تمام مکانیزم متحرک به سمت محور جلو بود. حالا ترسناک آن بود که علاوه بر بالانس وزنی، تعلیق و فنربندی هم برای خودش داستانی شده بود. اگر جذب و دفع فنرهای لول در محور جلو ضعیف‌تر از محور عقبی باشد، شک نکنید که این خودرو در همان دریفت اول واژگون می‌شد.  هوراکان فوق شاید استاد دریفت باشد ولی در این زمینه زیاده روی نمی‌کند. به این معنی که هرگز شما در این خودرو چیزی به اسم دور در جا (Donut) را مشاهده نخواهید کرد. همان حرکت نمایشی عجیب و غریبی که یک خودرو به دور خود می‌پیچد و درون دود لاستیک‌هایش گُم می‌شود. با کنترل گردش تایرها، خودرو تا حدی دریفت می‌زند که کامپیوتر مرکزی به آن اجازه می‌دهد.نسبت قدرت به وزنی که این لامبورگینی به ثبت رسانده، آنقدر نزدیک به هم است که تنها مزدا MX-5 را بالاتر از خود می‌بیند. تعویض دنده در این خودرو مانند تمام دیگر لامبورگینی‌ها با شیفترهای پشت فرمان انجام می‌شود. تعویض دنده یا به صورت تمام اتوماتیک انجام می‌گیرد یا به صورت نیمه اتوماتیک. به این صورت که راننده دنده را در آن دور موتوری که نیاز دارد تعویض می‌کند. البته ECU بهینه‌سازی‌شده این خودرو اجازه نمی‌دهد که یک دنده بیش از حد به دور موتور فشار بیاورد. هوراکان بین تعویض هر دنده تنها 10 میلی ثانیه زمان نیاز دارد. 


به روایت اعداد و ارقام
هنوز هم خیلی‌ها بر این باورند که هوراکان تک محور، کُندتر و تنبل‌تر از برادر چهارپای خود است. ولی بد نیست بدانید که شتاب صفر تا صد این مدل تنها 0/ 2 ثانیه بیشتر از دو محور و آن پیشرانه حجیم‌تر و قوی‌ترش است. یعنی 3/ 4 ثانیه. حتی جالب‌تر وقتی است که می‌فهمیم سرعت‌ نهایی این هوراکان فقط 5 کیلومتر در ساعت کمتر از آن  یکی است. یعنی 518 کیلومتر در ساعت. با این خودرو می‌شود صفر تا 160 کیلومتر در ساعت را هم در 6/ 4 ثانیه پیمود. هوراکان تک محور یک‌چهارم مایل یا 402 متر را در 10/ 8 ثانیه طی می‌کند. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 4459، 1924 و 165 میلی‌متر شده است. فاصله محوری آن نیز 2620 میلی‌متر برآورد می‌شود.وزن خالص این لامبورگینی بدون احتساب مایعات اصلی (آب، روغن و بنزین) دقیقاً 1389 کیلوگرم است. با پُر کردن باک 80 لیتری این ایتالیایی نزدیک به 80 کیلوگرم نیز به وزن نهایی آن اضافه می‌شود. پیشرانه 2/ 5 لیتری  V10 هوراکان با زاویه مرکزی 90 درجه دارای سیلندرهایی به قطر 84/ 5 میلی‌متر شده‌اند. قدرت دقیق آن 572 اسب‌بخار در 8000 دور در دقیقه و گشتاورش 540 نیوتن‌متر در 6500 دور در دقیقه است. نسبت قدرت تولیدی به حجم پیشرانه 110 اسب‌بخار بر لیتر است. نسبت گشتاور به حجم موتور نیز 103/ 7 نیوتن‌متر بر لیتر اعلام شده است. نسبت تراکم این پیشرانه فوق مهندسی عدد وحشتناک 12/ 7 بر یک است. حجم هر سیلندر این خودرو 520/ 4 سی‌سی است. نسبت کلی قدرت به وزن نیز 411 اسب‌بخار بر تن است. هوراکان تک محور در مسیرهای درون‌ شهری مصرفی معادل 17/ 2 لیتر در 100 کیلومتر دارد. همین مصرف در پیمایش‌های جاده‌ای نزدیک به 9 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌شود. 

برای این خودرو از رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی ویژه با قابلیت مقاومت در برابر تاب خوردگی موسوم به Kari‌ استفاده شده است. تایرهای آن نیز از برند پیرلی و با اندازه 245/ 35 میلی‌متر برای چرخ‌های جلو و 305/ 35 میلی‌متر برای چرخ‌های عقب است. به وضوح معلوم است که ابعاد چرخ‌های عقب برای دریفت عریض‌تر در نظر گرفته شده‌اند. توقف چنین خودرویی با چنان وزن و قدرتی، بدون در نظر گرفتن ترمزهای 365 میلی‌متری جلو و 356 میلی‌متری عقب غیرممکن است. لامبورگینی اگرچه به یکی از ناسیونالیست‌ترین خودروسازهای دنیا مشهور است، ولی در قسمت کنترل هوشمند پیشرانه مجبور بوده که به توانایی‌های بوش آلمان تن بدهد.







نوع مطلب : آرشیو، ویدیو، لامبورگینی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 15 اسفند 1396 09:51 ب.ظ
سلام ببخشید وبلاگ شما را گاهی خوانده ام و یک مورد مشابه دارم و من فقط عاشق شدم اگر تعداد زیادی از هرزنامه ها را دریافت کردید
نظرات؟ اگر چنین است که چگونه آن را متوقف کنید، هر پلاگین یا هر چیزی که می توانید مشاوره کنید؟
من خیلی زود به این نتیجه رسیدم که دیوانه من را رها می کند
کمک بسیار سپاسگذارم
یکشنبه 6 اسفند 1396 05:53 ب.ظ
پست بسیار خوبی است من قطعا از این سایت قدردانی میکنم نوشتن را ادامه دهید
یکشنبه 6 اسفند 1396 03:29 ب.ظ
من این پست را به طور کامل در مورد شباهت از آن خواندم
آخرین فن آوری های قبلی، این مقاله بسیار جذاب است.
یکشنبه 6 اسفند 1396 11:39 ق.ظ
سلام عزیزم، آیا شما به طور منظم از این سایت بازدید می کنید؟
اساسا، اگر پس از آن شما بدون شک می دانید چارچوب دقیق.
یکشنبه 6 اسفند 1396 11:11 ق.ظ
سلام به همه، این اولین بار من یک بازدید سریع در این وب سایت می باشد
و قطعه ای از نوشتن در واقع برای من مزیدانه طراحی شده است، نگه دارید
ارسال چنین مقالات یا بررسی ها
جمعه 4 اسفند 1396 07:54 ب.ظ
وای، قالب وبلاگ شگفت انگیز! برای مدت طولانی وبلاگ نویسی کرده اید؟

شما نگاه وبلاگ نویسی را آسان کردی نگاه کلی وب سایت شما عالی است
هوشمندانه به عنوان محتوای محتوا!
جمعه 20 بهمن 1396 02:48 ق.ظ
با تشکر از مطلب خوبتون
دوشنبه 16 بهمن 1396 05:30 ب.ظ
وبلاگ بسیار معروف! تم شما سفارشی ساخته شده است یا شما آن را از جایی دانلود کردید؟
یک موضوع مانند شما با چند صد هزار تومان واقعا وبلاگ من را درخشید.
لطفا به من اطلاع دهید که در آن موضوع خود را دریافت کرده اید. خیلی ممنون
جمعه 17 آذر 1396 09:50 ب.ظ
Keep on working, great job!
جمعه 17 آذر 1396 09:25 ب.ظ
Greate post. Keep writing such kind of information on your
blog. Im really impressed by your blog.
Hey there, You've performed an excellent job. I will definitely digg it and in my view recommend to my friends.

I am sure they will be benefited from this website.
جمعه 17 آذر 1396 12:17 ب.ظ
Hello! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website?
I'm getting fed up of Wordpress because I've had issues
with hackers and I'm looking at options for another platform.

I would be great if you could point me in the direction of a good platform.
جمعه 17 آذر 1396 11:55 ق.ظ
I've been browsing on-line more than 3 hours as of late, but I by
no means discovered any attention-grabbing article like yours.
It's lovely price enough for me. In my view, if all webmasters and bloggers made excellent content material as you
did, the internet will likely be a lot more useful than ever before.
جمعه 17 آذر 1396 11:37 ق.ظ
My partner and I stumbled over here from a different page and thought I should check
things out. I like what I see so now i'm following you.
Look forward to checking out your web page repeatedly.
جمعه 17 آذر 1396 11:35 ق.ظ
Hey There. I discovered your blog using msn. That
is a really neatly written article. I will make sure to bookmark it and come
back to read extra of your useful information. Thanks for
the post. I'll certainly return.
جمعه 17 آذر 1396 11:30 ق.ظ
Having read this I believed it was rather informative.
I appreciate you spending some time and effort to put
this short article together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and posting comments.
But so what, it was still worth it!
جمعه 17 آذر 1396 11:20 ق.ظ
Great delivery. Outstanding arguments. Keep up the amazing spirit.
جمعه 17 آذر 1396 11:19 ق.ظ
Hello mates, its fantastic article on the topic of
teachingand entirely defined, keep it up all the
time.
جمعه 17 آذر 1396 10:55 ق.ظ
Thanks a bunch for sharing this with all folks you really understand what you are speaking approximately!
Bookmarked. Please additionally visit my web site =).

We can have a link exchange agreement between us
جمعه 17 آذر 1396 10:28 ق.ظ
Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wished
to say that I have really enjoyed surfing around your blog posts.
After all I will be subscribing to your feed and I hope you
write again soon!
جمعه 17 آذر 1396 10:11 ق.ظ
It's truly very difficult in this full of activity life to listen news on Television, so I just
use internet for that purpose, and take the latest
news.
جمعه 17 آذر 1396 09:08 ق.ظ
Hi, this weekend is fastidious designed for me, as this time i am
reading this great educational post here at my
house.
جمعه 17 آذر 1396 09:05 ق.ظ
I like the helpful information you provide in your articles.
I'll bookmark your weblog and check again here frequently.
I'm quite sure I will learn many new stuff right here!
Best of luck for the next!
جمعه 17 آذر 1396 02:38 ق.ظ
Wow, that's what I was searching for, what a stuff! present here at this
blog, thanks admin of this web site.
جمعه 17 آذر 1396 02:01 ق.ظ
Hi there, I found your web site via Google while looking for a related matter,
your web site came up, it seems great. I have bookmarked it in my google bookmarks.

Hi there, just become aware of your blog thru Google, and located that it's really informative.
I am gonna watch out for brussels. I'll appreciate should you proceed this
in future. Many people can be benefited from your writing.

Cheers!
پنجشنبه 16 آذر 1396 11:58 ب.ظ
This is the perfect webpage for anyone who would
like to understand this topic. You know so much its almost hard
to argue with you (not that I personally will need to…HaHa).
You definitely put a fresh spin on a subject that has been discussed for ages.
Excellent stuff, just excellent!
سه شنبه 18 مهر 1396 08:33 ب.ظ
بسیار وبلاگ خوبی دارید، لذت بردم، براتون
آرزوی موفقیت و پیروزی دارم و امیدوارم
همیشه سلامت و شاداب باشید.
یکشنبه 5 شهریور 1396 08:37 ق.ظ
My programmer is trying to persuade me to move to .net from
PHP. I have always disliked the idea because of the costs.
But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on various websites for about a
year and am anxious about switching to another platform.
I have heard fantastic things about blogengine.net.

Is there a way I can import all my wordpress posts into it?
Any help would be really appreciated!
سه شنبه 17 مرداد 1396 02:28 ق.ظ
Your style is unique in comparison to other folks I have read stuff from.

Thank you for posting when you have the opportunity, Guess
I'll just bookmark this blog.
دوشنبه 16 مرداد 1396 10:56 ب.ظ
Because the admin of this website is working, no uncertainty very quickly it will be
renowned, due to its feature contents.
دوشنبه 16 مرداد 1396 10:51 ب.ظ
I have been surfing on-line more than three hours these days, yet I never found any fascinating article
like yours. It is pretty worth sufficient for me. In my view, if all site owners
and bloggers made excellent content material as you probably did, the web will be a lot more helpful than ever before.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30